Op zoek naar twee Domo/Farm Frites-bidons is Evert de Moor via Internet met Servais in contact gekomen. Op dat moment totaal ongeïnteresseerd in de renner zelf, maar des temeer in zijn bidons, heeft Evert in het voorjaar van 2002 met Servais kennis gemaakt. Om een lang verhaal kort te maken: vanaf toen heeft Servais er weer een fan bij. Hieronder de beschouwingen van deze fietsende Knaven-fan.

nummer 30 - mei 2006


Communiceren, daar gaat het om!

Communicatie, dat lijkt me een goed onderwerp voor een nieuwe column. Want we communiceren wat af. Soms bereikt communicatie haar doel en begrijpen we elkaar, een andere keer wordt de plank volledig mis geslagen. Meestal is het daarna hommeles in de tent. Bij ons thuis is het net zo. Eigenlijk zijn wij één groot communicerend vat, als er één de druk wat opvoert, springen de anderen onhoog. “Hé schatten, ik wil vandaag de auto. Ja, weer naar de koers. Leuk hè voor mij?” Deze vorm van verbale communicatie wordt steevast gevolgd door een vorm van non-verbale communicatie. En dan weet ik alweer genoeg. “Nee hoor, nemen jullie vandaag de auto maar en winkel maar fijn. Ik zie de koers wel op TV. Ach, die stomme koersen zijn toch allemaal hetzelfde. En trouwens, het is daar bij de bus toch veel te druk om even met Servais te praten. Geen probleem, ik ben juist blij voor jullie: hi-hi, ha-ha, ho-ho.” Deze vorm van communicatie wordt ook wel de zinloze communicatie genoemd.


Een andere vorm van communicatie is de zogenaamde communicatie-met-een-half-woord. En geloof het of niet, maar ik kwam laatst een subtiel voorbeeld daarvan tegen in het nieuwe boek van verzorger Dirk Nachtergaele. Een boek propvol met wieleranekdotes waarvan de poëzie afdruipt. Een boek dat je in één adem uitleest, bijvoorbeeld op een avond waardoor er als gevolg van miscommunicatie met je partner even geen beeld en geluid meer is. Één van die anekdotes vertelt hoe de gevallen Tom Boonen aan het afzien is in de rit naar Karlsruhe, in de Tour van vorig jaar. Op kop van het peloton zijn een paar overijverige Fransen bezig om er een ferme snok aan te geven, waardoor Tom in de problemen komt. Niet gehinderd door enige communicatieangst, trakteert Servais die Fransen op een “ne pas de snok.” En die Fransen winsten terstond dat die opmerking alles te maken had met het tempo en niets met een vermeend bezoek aan Yap Yum.


Kijk, je kan één-op-één communiceren, maar ook met de massa. Die massacommunicatie vindt dan bijvoorbeeld plaats via de media, met name via het medium televisie. En zo nu en dan verzorgt Servais daar een uitgebreid optreden. Met veel plezier denk ik terug aan het interview met Servais en Tom Boonen tijdens de uitzending van Holland Sport op 20 februari 2005. En natuurlijk waren de interviewers Wilfried de Jong & Matthijs van Nieuwkerk uit op de betere slaapkamergeheimen van beide wielrenners. Want wie ligt met wie op de kamer en wat doe je zoal de avond voor de wedstrijd? En natuurlijk daalde het interview al snel af naar een bedenkelijk niveau. Een vrolijke Waldolala-vertoning, waarbij de goedgemutste wielervrienden het grote Nostradamus-lied aanhieven (“… stond hem goed”). Nee, dan liever de hogeschoolcommunicatie bij Barend en Van Dorp. Nadeel daarvan is wel weer dat als je even niet oplet, je wordt afgeserveerd met een appel in je bek en een spies in je kont.


En juist daarom was ik op maandag 26 september van vorig jaar lichtelijk gespannen. Want toen was Servais te gast was bij diezelfde Barend en Van Dorp. En Servais mocht daar zijn visie geven op zijn niet-selectie voor het WK. Een op-glad-ijs-exercitie van jewelste, waarmee in no-time een stilistische revolutie teweeg kon worden gebracht. Maar Servais leverde daar een aardig stukje communicatiekunst. To-the-point en zeer correct. Ook toen hem achteloos werd gevraagd of er ook “softe homo’s” in het “stoere peloton” rondreden. Nou, voor zover hij wist niet. En da’s dan wel effe iets anders dan die propaganda van de eerdergenoemde vrienden van Holland Sport. Want die lieten laatst toch wel heel volk en vaderland geloven dat zij het washandje met Ronde-van-Vlaanderen-slik van het gezicht van Tom Boonen live in de uitzending hadden. Ronde-van-Vlaanderen-slik ja, maar dan wel afkomstig van de autoband van een volgwagen.


Goed, straks gaan we de tweede helft van het wielerseizoen in. En wat zou het prachtig zijn om Servais nog eens te zien communiceren met … de internationale pers. Bij voorkeur na een overwinning, vanzelfsprekend na een indrukwekkende solo. Liefst steendood, de wereld voor een doedelzak aanziend, kreunend en steunend voor de microfoon. In een paar woorden vertellend dat de overwinning wordt opgedragen aan nieuw geluk dat komen gaat… Zeg maar hetzelfde geluk dat mij iedere morgen met een “nee” begroet. En dan heb ik nog eens niets gevraagd. Misschien ook wel een mooi voorbeeld van gebrekkige communicatie, want wat die telepathische teletubbies van mij trachten te zeggen is: “ga weg gek, het was gisteren erg laat en we liggen nu nog laveloos in bed. Weet je wat, ga je tanden eens poetsen, want er komt een rottige geur van onder je bovenlip.” De scheetjes!


Evert de Moor, mei 2006